Lärarparet som valde Bräcke

Magnus och Eva

Hur är det att flytta till en mindre ort och jobba som lärare? Det vet Magnus Johansson och Eva Soler Moreno, som bor i Bräcke och arbetar på samma grundskola. De gjorde ett aktivt val och valde bort såväl Malaga som Uppsala, inte minst för barnens skull. Stadslivet hinner barnen testa på förr eller senare ändå, menar paret.

– Vi var överens om att det är enklare att lära sig hur en stad fungerar, det hinner barnen med sedan. Men att bo i en by kräver kreativitet. Inget händer av sig själv, du får engagera dig.

Eva Soler Moreno

Magnus undervisar i matte och NO medan Eva, som är från Spanien undervisar i just spanska, hem- och konsumentkunskap samt svenska som andraspråk. De har rest mycket och bott på olika platser både i Sverige och utomlands, men har hittat hem i Bräcke.

– Vi bodde i Uppsala och hade fått vårt första barn när Eva föreslog att vi skulle flytta till Bräcke. Dels började vi växa ur vår lilla lägenhet på 24 kvadrat och behövde bo större utan att öka våra kostnader. Dels kände Eva att det var viktigt att bo närmare min pappa i Bräcke, berättar Magnus.

Så familjen vände blicken norrut och flyttade helt enkelt in hos Magnus pappa, i det hus hans farfar en gång byggt. Efter några år köpte de huset. Familjen, som idag består av fem personer, bor centralt i Bräcke, intill Revsundssjön med egen brygga och båt.

Gångavstånd till skolan

–Skolan ligger 800 meter från vårt hem, så det är väldigt nära för oss när vi ska iväg på morgonen. Att bo och jobba på en mindre ort med korta avstånd har sina fördelar. En av dem är vi alltid finns nära till hands om något barn till exempel blir magsjukt och behöver tas om hand hemma, säger Eva.

Magnus är utbildad gymnasielärare, men trivs bra på högstadiet. Skolan i Bräcke har under 300 elever, vilket innebär att det blir mer samarbete mellan olika ämneslärare än inom varje ämne.

– VI får lösa det så och det fungerar bra. Man får en bra relation med både elever och kollegor. Närheten till naturen gör också att vi kan flytta ut undervisningen och lära barnen att handskas med väder och vind. Vi visar hur det går till att sova ut i snögrotta, hur det känns att åka skidor i en meter orörd snö, vad svaga isar innebär och vad som händer om man trillar i. På idrotten får barnen testa att bada isvak, se hur kroppen reagerar. Vi har en bastu intill också.

Använder naturen i undervisningen

Friluftsdagar med bussresa till Bydalen för skidåkning är ett annat exempel. Dessutom finns "skolskogen" fem minuter från skolan. Det är kommunens mark där det finns vindskydd och äventyrsbanor.

– Hit är det enkelt att gå på lektionen för att exempelvis visa ett levande skogsbruk och hämta material för att lära sig mer om arter. Här åker eleverna även skidor på vintern, förklarar Magnus.

Kreativt liv

Båda Eva och Magnus är glada över att de valt att låta sina barn växa upp i den här miljön. Eva, som är uppvuxen i Malaga i södra Spanien med ca 700 000 invånare, var den som från början ville ta steget att flytta till Jämtland. Hon saknar vissa delar av stadslivet, men uppskattar skogen och allt som finns där, inte minst i form av svamp och bär.

– Vi var överens om att det är enklare att lära sig hur en stad fungerar, det hinner barnen med sedan. Men att bo i en by kräver kreativitet. Inget händer av sig själv, du får engagera dig, säger Eva.

Magnus och Eva