It takes three to tango

Nicklas, Christian och Ingemar på Z-print.

Nicklas, Christian och Ingemar på Z-print.

Christian trycker tröjor.

Christian är företagets klädansvarige och är här sysselsatt med att trycka tröjor.

Det började med en skärplotter i källaren och växte till ett företag med tolv maskiner och tre anställda. Det fyraåriga företaget Z-print & design har utvecklats efter kundernas behov och kan nu göra det mesta som handlar om tryck, plus lite annat.

Förutom skärplotter finns bland annat UV-, 3d- och laserprinter i lokalen intill E14 i Bräcke, men det senaste tillskottet i maskinparken är faktiskt en kaffemaskin.

Det var när tekniknörden Ingemar Olsson hade testat sin skärplotter ett tag och fick nys om ett konkursbo efter ett tryckeri som företaget smög igång. Han körde då hjullastare, vilket han gör på deltid fortfarande, och fick genom ägaren på åkeriet tillgång till en lokal. När ryktet spred sig dök första kunden upp. Då återstod bara att starta enskild firma och hitta anställda, som också gjordes med hjälp av tur och kontaktnät.

– Jag visste att Nicklas kunde data och var konstnärlig, så jag ringde till honom för han var ju på byn och vi kände till varandra, berättar Ingemar Olsson.

Z-prints tredje anställda, Christian Ledin, kom in i bilden i samband med att han blev uppsagd från ett annat tryckeri på grund av arbetsbrist.

– Christian tog med sig erfarenhet från branschen, och även kunder. It takes three to tango på Z-print, skulle man kunna säga, för här sköter varje person sitt expertområde. Nicklas sitter mycket med designen vid datorn och är allt-i-allo, Christian har blivit “klädkillen” och Ingemar sköter det mesta av säljbiten.

Framgångsreceptet för ett småföretag på en mindre ort är att kunna lite om mycket och att vara flexibla, tror gänget på Z-print.

– Vi fixar allt från hemsidor till visitkort och dekor på bilen. En annan rolig grej vi börjat med är drönarfilm. Det går inte att leva på bara en sak, säger Ingemar Olsson. – Vi kanske inte är bäst på allt men kan erbjuda en personlig kontakt och det är värt mycket för många, fyller Nicklas Nilsson i.